Ett hållbart liv

Ett nytt år ,upplever jag ger en extra möjlighet till eftertanke och reflektion kring hur man vill leva sitt liv. Vad är ett hållbart liv för just dig och din familj?

Jag har det senaste året fått anledning att fundera kring vad som är ett hållbart liv för mig. Vad är viktigt i mitt liv? Frågorna är inte helt lätta att besvara då det är så mycket bakomliggande normer, värderingar och krav kring att leva ett så kallat framgångsrikt liv i Sverige idag. Jag tror inte någon i min närmaste släkt har samma syn på vad som är ett hållbart liv som jag. Det kanske skulle vara min farmor då! Vi har samma syn kring vad livet ska bestå av, fast jag tror att hon har blivit klokare på äldre dar. Jag vill inte, när jag är lika gammal som hon, känna att jag inte levt mitt liv. Att jag som nu till stora delar lever någon annans liv, eller snarare lever ett liv som det förväntas av mig.

Jag och min man har nog alltid varit lite annorlunda jämfört med vår omedelbara omgivning. Valt annorlunda och därmed levt annorlunda men inte fullt ut. De senaste åren har vi hamnat alltmer i konsumtion av fina saker och fin mat helt enkelt för att det är lätt att falla in i ekorrhjulet när man börjar ha mer ekonomiska möjligheter. Det är så otroligt lätt att köpa sig fri. Att köpa sig fri från bristande självförtroende med fina kläder, smink och dyra behandlingar. Att köpa sig fri från att inte riktigt orka umgås med familjen genom många aktiviteter på fritiden. Att köpa sig fri middagsångest med en pizza på den lokala restaurangen.

2019 vill jag komma närmare idealen för hur jag och min familj vill leva vårat liv. Nedan gör jag en lista på de saker som jag vill förändra inför det kommande året:


  • Det är mitt liv. Under julen har jag sagt ifrån när vår livsstil har kommenterats av andra i negativa ordalag. Det var ett otroligt viktigt steg för mig då det ofta gett mig prestationsångest och stress när vi exempelvis ska ha besök. Det tar bort glädjen från att träffa våra gäster men det påverkar även barnen negativt. 2019 ska jag försöka att säga ifrån tidigare när jag märker att det negativa tar över mina relationer.
  • Minimalism både i konsumtion och tid. Jag ska försöka rensa hemma med metoden Konmari. Det kommer ge oss mer lugn i vardagen utan alla saker. Jag ska även försöka bli mer mån om min tid och vad jag lägger den på. Min fritid ska ge mig energi, inte ta den lilla energi jag har.
  • Skapa ett hållbart arbetsliv. Jag måste bli bättre på att skapa förutsättningar för att inte stressa på jobbet. Jag har börjat processen med ett antal möten med min chef men det är inte så lätt att förändra i en organisation som inte vill förändras till vad jag anser är det bättre.
  • Vänner. Att hitta tillbaka till mina vänner vore så underbart. Jag måste dels få större socialt självförtroende men även orka boka in saker och genomföra dem. Efter min utpressningsdepression så har jag varit en usel vän men förhoppningsvis finns de riktiga vännerna kvar.
  • Min tid. Jag vill ge mig tid för det jag tycker om. Tid för att odla mer och göra saker som jag tycker om. Inte fastan i perfektionism
  • Rutiner. De hjälper mig så otroligt mycket så jag ska arbeta fram nya rutiner enligt Flylady för att någon gång känna mig färdig. 
  • Pengar. Att verkligen njuta av de saker jag väljer att spendera pengar på. Att inte slentrianmässigt göra av med pengar för att uppnå tillfredsställelse.

 Jag hoppas att 2019 blir en nystart för mig och min familj. Jag ska verkligen jobba för det!

Kommentarer

Populära inlägg