Ett litet steg på vägen

Bildkälla: kvd.se
Ett av många steg men ändå det första steget mot familjens fossilfria liv.

Tack vare min utbildning och mina intressen så har jag mycket kunskaper om miljö och klimat men jag har haft svårt att ta mer strategiska kliv mot ett klimatneutralt och mer miljövänligt liv. Visst tillhör inte vi de riktiga klimatbovarna men jag har haft svårt att inte vilja ha... Alla dessa saker och prylar som visar hur lyckliga vi är utåt. De senaste 18 månaderna har jag gjort en stor personlig utveckling och jag hoppas att den utvecklingen fortsätter. Det är inte förrän nu jag vågar säga NEJ. Vi behöver inte alla dessa saker för att bevisa något för omvärlden.

Vi har nu därför tagit beslutet att sälja en av bilarna och då självklart dieselbilen. För att få ihop vardagen med hämtning och lämning av barn, handlingar och annat så tänkte vi investera i en lastcykel. Förutom att få lite pengar över från själva försäljningen så bidrar det även till minskade driftskostnader då cykeln varken behöver skattas eller försäkras. Den totala kalkylen för bilen:

Skatt: 2 000 kr/ år
Försäkring: 4 500 kr/år
Service och reparationer: 5 300 kr/ år
Värdeminskning: 21 166 kr/år
Drivmedel: 21 000 kr/ år
Kapitalkostnad: 4 000 kr/år

Totalt: 57 966 kr/år

Koldioxid: 3938 kg koldioxid/år

Kommentarer

Populära inlägg